Forside - Kørsler - Aktuelt - Lunderskov remise - Sponsorer - Kontakt, links, kolofon | |||
Fakta-ark | Download materielbeskrivelse som pdf klik her | ||
Info om lokomotiverne 2021 | klik her | ||
Materielbeskrivelse | |||
Damplolomotiv TKVJ 12 |
Damplokomotivet TKVJ 12 var det første
damplokomotiv som den dengang unge Kolding
Lokomotivklub i 1968 købte.
TKVJ Nr. 12 havde dog dengang ikke kørt i mange
år, og var i stedet hensat i remisen hos TKVJ.
Noget som lokomotivet havde været siden midten
af 1950’erne.
TKVJ som var privatbanen Troldhede-Kolding-Vejen
Jernbane, åbnede i 1916, midt under 1.
verdenskrig. Det gjorde at man dengang ikke, som
ellers kutyme, kunne købe tyskbyggede
lokomotiver. I stedet havde man rettet blikket
mod Schweiz, hvor man hos Lokomotivfabrikken i
Winter-thur fik konstrueret og leveret 4
damplokomotiver benævnt TKVJ 1-4. På
Troldhedebanen, som var TKVJ’s daglige navn,
gjorde de 4 lokomotiver god fyldest i de mange
godstog i de første år.
Under 2. verdenskrig, hvor brændselsforsyningen
i form af olie og benzin svigtede, fik
damplokomotiver til opgave at køre med tørv og
brunkul. I 1942 blev lokomotiverne omnummeret
fra 1-4 til 11-14. TKVJ 2 skiftede dermed navn
til TKVJ 12. Efterhånden normaliseredes situationen efter krigen, og behovet for store godstog hos TKVJ svandt ind. De 4 lokomotiver blev enten ophugget eller for TKVJ 12’s vedkommende hensat. Her stod lokomotivet stadigvæk i 1968 da banen blev nedlagt. Kolding Lokomotivklub overtog TKVJ 12, som dog langt fra var køreklar. Faktisk har lokomotivet været under restaurering i større eller mindre omfang siden dengang. En restaurering som nu er tilendebragt.
I efteråret 2015 kørtes de sidste prøvekørsler,
og de forskellige tilladelser var i hus. TKVJ
nr. 12 kunne dermed igen komme ud og arbejde på
skinnerne. |
||
Bygget af Winterthur, Schweiz | Byggeår 1916, Byggenr. 2561 | ||
Tjenestevægt 54,5 ton | Længde o pufferne 13,455 m | ||
Kul 3 ton | Kedeltryk 12 atm | ||
Vand 8 m2 | Max hastighed 60 km/t | ||
Hjulstilling 1C0-T2 | Drivhjulsdiam 1,240 m | ||
TKVJ 12 kørte 1.022.357 km i sin tjeneste for banen. | |||
Diesellokomotiv HHJ Dl 11 "Marcipanbrøddet" |
Jernbaneklubbens diesellokomotiv HHJ DL 11 er et
eksempel på, hvordan privatbanernes lokomotiver
kom til at se ud efter 1945. Krigen havde været
hård ved mange privatbaners materiel. Det var
simpelthen nedslidt således at en fornyelse var
nødvendigt de fleste steder, hvor der fortsat
var en godstrafik af betydning. Til
persontrafikken anskaffede privatbanerne sig i
stor stil skinnebusser, finanseret af
moderniseringslån, mens lokomotiver til
godstrafikken måtte anskaffes på anden vis. Den
spændte valutasituation efter krigen gjorde at
man kun kunne anskaffe sig danskbygget materiel.
Det endte med at en bestilling på 9
diesellokomotiver blev bestilt hos
Lokomotivfabrikken Frichs i Aarhus.
Lokomotiverne blev i eftertiden kendt som
”marcipanbrød” med henvisning til udseendet.
Frichs havde i mange år bygget især
damplokomotiver og motorvogne til DSB og enkelte
privatbaner.
Denne samlede bestilling af førstnævnte
lokomotivtype blev afleveret og i 1952 kunne
HHJ, forkortelse for Hads-Ning Herreders
Jernbane, i daglig tale Odderbanen, modtage sit
nye diesel-lokomotiv. Dette lokomotiv fik
benævnelsen HHJ M 3. I mange år blev lokomotivet
anvendt til Odderbanens dengang store
godstrafik. I 1969 blev lokomotivet omlitreret
til HHJ DL 11, sådan som lokomotivet i dag er
benævnt. Op gennem 1970’erne havde HHJ fortsat
en meget stor godstrafik, som gjorde at HHJ DL
11 blev brugt i stort omfang.
Omkring 1990 var dels godstrafikken ved at
forsvinde hos HHJ og dels havde man siden 1977
haft yderligere et lokomotiv. I 1998 besluttede
HHJ at sælge DL 11 til en veteranbane og
Lokomotivklubben overtog HHJ DL 11 i efteråret
1998. Inden afleveringen af lokomotivet fik det
et teknisk eftersyn og en opmaling i HHJ’s
dengang kendte orange/hvide farve.
Fra 1999 har lokomotivet haft base i Lunderskov
remise sammen med resten af veterantoget, og
lokomotivet er en fast bestand af veterantogene.
Både til selve kørslerne og til
materielflytninger. |
||
Byggeår: Leverandør: Motor: Transmission Effekt: Vægt: Hastighed: |
1952 Frichs 2 stk Frichs 6.185, 6 cyl., vol.: 42 l Dieselelektrisk 2x 250 hk 62 t 75 km/t |
||
Museumsgenstand ved Danmarks Jernbanemuseum | |||
TJVJ C21 |
En af veterantogets mange Koldingvogne. Da
privatbanen Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane
TKVJ åbnede i 1916, leverede vognfabrikken
Scandia i Randers alle personvognene til
privatbanen. Af disse var 7 vogne benævnt som
C-vogne med 3. klasse på træsæder.
Disse vogne fik betegnelsen TKVJ C 21-27. Alle
vognene var indrettet med 56 siddepladser som 3.
klasse på træsæder indrettet i 2 storrum. Et rum
til rygere og et til ikke-rygere. Der gik dog
ikke mange år før man fandt ud af, at 7 vogne
var for meget, og man solgte ud af disse til
andre baner i Danmark. Kun to af C-vognene blev
hos TKVJ, hvoraf TKVJ C 21 var den ene.
Efter 2. verdenskrig blev vognene moderniseret,
fik polstrerede lædersæder, men blev i de sidste
år frem til TKVJ’s nedlæggelse mest brugt til
transport af skoleelever og som togførervogn.
Kolding Lokomotivklub købte vognen i 1968, hvor
TKVJ blev nedlagt. Personvognen TKVJ C 21 var
dengang køreklar og den indgik i det første
veterantog hos Kolding Lokomotivklub i 1972.
Siden da har TKVJ C 21 været en fast bestanddel
af veterantoget, undtaget en kort periode fra
1989 til 1993, hvor den blev istandsat. TKVJ C
21 er i dag den personvogn i veterantoget som
kan rumme flest siddende passagerer.
Som et kuriosum kan det nævnes at TKVJ C 21
nåede at køre |
||
AkselafstandLængde: Vægt: Antal siddepladser: Byggeår: |
7.22/12,99 m 13,34 t 56 1916 |
||
HHJ C 25 |
I 1916 byggede Vognfabrikken Scandia i Randers tre personvogne til den nyåbnede Køge – Ringsted Banen. Den ene af vognene sidder du nu i. Den havde oprindelig et stort rum, men i 1924 fik den en skillevæg i midten, så rygere og ikke rygere kunne sidde hver for sig.
Køge –
Ringsted Banen var en lille lokal bane uden ret
mange passagerer, så da banen havde købt et par
motorvogne i slutningen af 1920’erne, var der
ikke længere brug for personvognen ved banen. I
1943 blev vognen udlejet til HHJ i Jylland.
I 1970 blev
den solgt til Dansk Jernbane-Klub, der satte den
i drift på Mariager – Handest Veteranjernbane.
Siden kom den til Museumsbanen Maribo –
Bandholm, men i 1976 indgik vognen i en
byttehandel med Lokomotivklubben KLK. Hos KLK
kom straks i drift som KRB A 1 men ved en større
istandsættelse i 1988 har vognen siden kørt som
HHJ C 25. |
||
AkselafstandLængde: Vægt: Antal siddepladser: Byggeår: |
7,22/12,99 m 13,34 t 53 1916 |
||
Museumsgenstand ved Danmarks Jernbanemuseum | |||
OMB C 16 |
Personvognen OMB C 16 adskiller sig fra
veterantogets øvrige vogne ved at være bygget på
en anden fabrik. Det er nemlig vognfabrikken
Arlöf i Malmø som byggede denne og andre vogne
til privatbanen Odense-Middelfart-Bogense OMB.
En privatbane som drev 2 strækninger
Odense-Brenderup-Middelfart og
Brenderup-Bogense.
OMB C 16 blev leveret til privatbanen sammen med
7 andre person-vogne. Disse var alle indrettet
med 44 siddepladser på 3. klasse i to storrum.
Et for rygere og et for ikke-rygere. Vognene fik
betegnelsen OMB C 11-18, og C 16 indgår hermed i
denne række.
Inde i vognen kan man stadigvæk iagttage det
særlige svenske kendetegn i form af den
skråtstillede listebeklædning. Skiftevis mørke
og lyse trælister. Vognens interiør er dermed
uændret siden leveringen for snart 100 år siden.
Vognen var i brug hos OMB helt frem til midten
af 1960’erne, hvor banen i 1966 blev nedlagt. De
nordfynske privatbaner, hvor OMB var den ene,
anskaffede sig ikke skinnebusser til
persontrafikken, førend man købte et enkelt sæt
i 1961, hvilket betød at enkelte af de gamle
personvogne var i brug til det sidste.
Af omveje havnede OMB C 16 hos daværende Kolding Lokomotivklub, som ved sin første veterantogskørsel i 1972 kunne anvende personvognen. Siden da har OMB C 16 været en fast bestanddel af veterantogene i mange år, og således stadigvæk et eksempel på, hvordan man rejste for 100 år siden med toget på nordfyn. |
||
Akselafstand/Længde: Vægt: Antal siddepladser: Byggeår: |
7,22/12,97 m 13,67 t 44 1911 |
||
Museumsgenstand ved Danmarks Jernbanemuseum | |||
KS C3 |
Historien om personvognen KS C3 er til at starte
med, den samme historie som skrives om en anden
af veterantogets personvogne HTJ C 24.
Begge vogne blev leveret af vognfabrikken
Scandia i Randers til privatbanen Kolding
Sydbaner i 1911. Denne privatbane kom til at
trafikere strækningerne fra Kolding til
Hejlsminde og Vamdrup.
I alt leverede Scandia 7 personvogne til banens
åbning. Af disse var 4 personvogne indrettet med
3. klasse på træsæder. Den ene af disse vogne
var KS C3. Indretningen var med 2 storrum, til
henholdsvis rygere og ikke-rygere. Udvendigt var
vognene dengang moderne udstyret med store
spejlglasruder og teaktræs-beklædning.
Hos KS blev C 3 anvendt frem til banens lukning
i 1948. Herefter fortsatte C3 hos privatbanen
Høng-Tølløse Jernbane HTJ, som HTJ C 25. Nu med
polstrede røde lædersæder. Brugen af vognen
forsvandt midt i 1960’erne, og denne var i en
kort periode hensat i en grusgrav. Kolding Lokomotivklub overtog HTJ C 25 i 1970, og den gennemgik i årene herefter en istandsættelse, som indebar indretning af en bardisk i en ene ende mens vognens anden ende fik træsæder. Overfor bardisken bibeholdt man de røde lædersæder. Senere igen blev bardisken udskiftet til den nuværende og træsæderne i vognens anden ende udskiftet til træsæder lig dem som vognen oprindelig var udstyret med. Derfor er det en lidt speciel vogn som i dag igen bærer navnet KS C3. Men vognen er et naturligt samlingssted i veterantoget, med sin bardisk. KS C 3 har været en del af veterantoget siden 1975, kun afbrudt af perioder med istandsættelse. |
||
Akselafstand/Længde: Vægt: Antal siddepladser: Byggeår: |
7,22 /
12,99 m 13,82 t 44 1911 |
||
FFJ C 72 |
Personvognen FFJ C 72 blev leveret til
privatbanen Frederikshavn-Fjerritslev Jernbane
(FFJ)
Denne privatbane var åbnet året før med
delstrækningen fra Nørresundby til
Frederikshavn. Fortsættelsen mod Fjerritslev var
undervejs, og man forudså en øget trafik, som
indebar anskaffelsen af flere personvogne.
Dengang blev vognen leveret med pladebeklædning
og udstyret med 50 siddepladser. Naturligvis 3.
klasse med træsæder. I tagrytterne var der
vinduer som gav et særligt lys i vognen sammen
med petroleumslygter, som dog blev udskiftet med
elektrisk belysning ca. 10 år senere.
Senere igen i 1930 gennemgik vognen en større
ombygning, hvor pladebeklædningen blev erstattet
af rødmalede trælister, sådan som vognen også i
dag har det. Sæderne blev skiftet ud med
polstrede sæder og der blev indsat en varmeovn.
Sidst i 1940 blev vognen udstyret med lædersæder
og i 1952 blev den omlitreret til FFJ C 13.
Omkring 1960 var så slut med at bruge
personvognen og denne blev omdannet igen, alle
sæder blev fjernet og fungerede nu som
telegraf-tjenestens værkstedsvogn. I 1969
lukkede FFJ, og personvognen havnede hos en
veteranbane, hvor den dog kom til at stå uden at
der skete noget.
Men i 1980 overtog en privatperson vognen, og nu
blev FFJ C 72 som blev vognens navn, istandsat
efter alle kunstens regler og fremstår nu i en
udgave svarende til omkring midten af 1930’erne
og fremefter. Siden 1987 har den været en fast bestanddel af veterantoget. I vognen kan man bl.a. Se de læderstroppe som man brugte til at hæve og sænke vinduerne med, og varmeovnen er stadigvæk en del af interiøret og faktisk funktionsdygtig. |
||
Akselafstand/længde: Vægt: Antal siddepladser: Byggeår: |
5,7/10,5 m 9,4 t 46 1898 |
||
Museumsgenstand ved Danmarks Jernbanemuseum | |||
RGGJ C 3 |
Historien om personvognen RGGJ C 3 er historien
om den “Grimme ælling”. Først skulle den gå så
meget igennem, for til sidst at blive en smuk
vogn.
Personvognen RGGJ blev leveret til åbningen af
privatbanen Ryomgård-Gjerrild Jernbane RGB i
1911. Banen blev forlænget til Grenå i 1917 og
fik herefter navnet RGGJ. Personvognen C3 bar
altså navnet RGB C3 fra 1911 og efter 1917 fik
den sit nuværende navn RGGJ C3.
Vognen er bygget som en pladebeklædt personvogn
med små dobbelt-vinduer. En konstruktion som var
ved at gå af mode i begyndelsen af 1910’erne.
Oprindeligt var vognen udstyret med 2 storrum,
adskilt af en kupe i midten. Storrummene var
indrettet som henholdsvis ryger og ikke-rygerrum.
I de første år var vognen indrettet med
petroleumsbelysning, som senere erstattedes af
elektrisk belysning.
Senere, faktisk først i 1953, blev vognens
indretning ændret således at den nuværende
indretning med et toilet i midten erstattede den
oprindelige kupe. Ved samme anledning faldt
antallet af siddepladser fra 50 til de nuværende
46 siddepladser.
I 1956 blev privatbanen RGGJ nedlagt og banens
materiel, herunder RGGJ C 3 stod foran en ukendt
skæbne.
I første omgang endte personvognen C3 i en
grusgrav. Selvfølgelig uden hjul og akselsgafler.
Her kunne vognen så afvente sin senere skæbne.
Senere igen i 1977 blev vognen overdraget til
Kolding Lokomotivklub med henblik på
restaurering. Men projektet med C 3 gik i stå og
der skete ingenting førend vognen i 2002 blev
flyttet til Odder, hvor en privatperson gik i
gang med restaureringen af C 3. I 2008 kunne
RGGJ C3 indgå i veterantoget som det nyeste
eksempel på, hvordan en personvogn tidligere har
set ud. Den rødmalede personvogn vækker nu
opsigt i veterantoget med sin pladebeklædning. |
||
Akselafstand/Længde: Vægt: Antal siddepladser: Byggeår: |
6,0/11.4 m 10,8 t 46 1911 |
||
OKMJ A 10 |
En af veterantogets “fynboer” er personvognen
OKMJ A 10. Samtidig er det den fineste af
veterantogets mange personvogne, udstyret som
den er med 4 kupeer i stedet for de øvrige
vognes storrum.
Privatbanen OKDJ som stod for
Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane åbnede i 1900.
I 1914 blev banen forlænget nogle få kilometer
til en ny endestation Martofte, og banens navn
ændredes til OKMJ. Samme år i 1914 anskaffede
banen sig to personvogne som supplering til de
vogne man allerede havde i forvejen. Den ene af
disse personvogne var OKMJ A 10, leveret af
vognfabrikken Scandia i Randers, som har bygget
de fleste af veterantogets personvogne. OKMJ A
10 var indrettet med 4 kupeer og i alt 30
siddepladser på 2. klasse. Herved adskiller
vognen sig fra veterantogets øvrige vogne, som
alle er indrettet med 3. klasse. A 10 skulle
endda i 1934 opleve at blive opklasseret til 1.
klasse. Fornemt for en privatbanevogn.
Hos OKMJ, som i daglig tale blot blev kaldt
”Kertemindebanen”, blev A 10 brugt helt frem til
midt i 1960’erne, hvor OKMJ i 1966 blev nedlagt.
I de sidste år var det mest som togførervogn i
godstogene at vognen blev anvendt.
I 1966 ved OKMJ’s nedlæggelse blev A10 solgt til
nogle privatpersoner, og vognen havnede hos
Kolding Lokomotivklub, som i 1972 kunne indsætte
OKMJ A 10 i sit første veterantog. Siden da har
vognen været en fast bestanddel af veterantoget
i mange år. I 2005 blev A10 taget ud af drift,
for en større restaurering. Den var
færdigrestaureret i 2014, men et hovedleje der
brændte varm, udsatte indsættelsen i veterantogt
ét år. Selvom man kan komme af sted på 1. klasse med OKMJ A 10, så koster det ikke ekstra i forhold til de øvrige vogne, men man kan opleve fortidens ”fine tog” med små jernbanekupeer. |
||
Akselafstand/Længde: Vægt: Antal siddepladser: Byggeår: |
6,8/12,39 m 14,5 t 30 1914 |
||
Museumsgenstand ved Danmarks Jernbanemuseum | |||
HTJ C 24 |
Personvognen HTJ C 24 er en gammel Koldingvogn.
Oprindeligt blev den leveret til privatbanen
Kolding Sydbaner (KS) i 1911 med benævnelsen KS
C2. Kolding Sydbaner kørte togene fra Kolding
til henholdsvis Hejlsminde og Vamdrup.
Vognen blev leveret fra vognfabrikken Scandia i
Randers sammen med bl.a. personvognen KS C 3 som
også findes i veterantoget. Begge vognene var
dengang udstyret med 56 siddepladser på træsæder
indrettet i 2 storrum, en til rygere og en til
ikke-rygere. Bemærk at der er askebægre i det
ene rum og ikke i det andet.
De to personvogne skulle dog få vidt forskellige
skæbner og forskellige udseender, men alligevel
ende det samme sted.
Begge vogne var dog først i drift hos
privatbanen KS fra 1911 og frem til denne
privatbane lukkede i 1948.
Efter 1948 fortsatte KS C 2 hos privatbanen
Høng-Tølløse Jernbane (HTJ) som HTJ C 24. Her
blev den blev ombygget med lukket endeperron i
den ene ende og med en postkupe i den anden ende
og træsæderne som vognen oprindeligt var
udstyret med blev skiftet ud med røde
lædersæder.
Som sådan blev HTJ C 24 anvendt indtil omkring
1970, hvorefter den blev overtaget af Kolding
Lokomotivklub, og har siden har HTJ C 24 været
anvendt til veterantogskørsel. Som det ses i
vognen er det udseendet fra overtagelsen hos
HTJ, som i dag kan ses, med røde lædersæder og
lukket endeperron. Postrummet anvendes i dag til
forskellige praktiske formål under kørslen.
|
||
Akselafstand/Længde: Vægt: Antal siddepladser: Byggeår: |
7,22/12,99 m 12,99 t 46 1911 |
||
DSB IB 18915 |
Den hvide godsvogn er et af veterantogets senest
restaurerede vogne. Som det fremgår af navnet er
det en tidl. DSB-vogn, i modsætning til
veterantogets personvogne, som alle er tidligere
privatbanevogne.
Godsvognen DSB IB 18915 blev leveret til DSB med
betegnelsen QR 36 098. Dengang ikke som
hvidmalet kølevogn, men i stedet som almindelig
godsvogn beregnet til transport af både dyr og
godsartikler.
Senere da godsvognstyper som QR-vognen var ved
at være forældet på grund af størrelse, taghøjde
og dørbredde, besluttede man at ombygge 100 af
QR-vognene til IB-vogne. Altså til kølevogne.
Det skete ved at man byggede et skelet uden om
det eksisterende og i mellemrummet isolerede
vognene til brug som kølevogne. Indvendigt blev
der i vognene i hver gavl indsat en kasse til
iskasser som brugtes som kølemiddel. Disse
kasser kunne rumme
Behovet for kølevogne hos DSB svandt dog ind
over de kommende år og forsvandt efterhånden
helt fra jernbanerne.
DSB IB 18915 blev udrangeret i 1967, overdraget
til civilforsvaret og placeret i Gudsø. Her blev
den i mange år bruges i forbindelse med øvelser
i brand og redning.
I 1994 kunne Lokomotivklubben overtage IB-vognen
ved at bytte med en anden godsvogn. Straks blev
der indledt en restaurering af IB-vognen og
denne kunne, med støtte fra Albani-fonden,
indsættes i veterantoget fra 2004.
Nu bruges IB-vognen mest til opbevaring cykler
og barnevogne under kørslen og samtidigt er
vognen lagervogn til rengørings-midler mm. |
||
Længde: Vægt: Byggeår: |
9,1 m 10,5 t 1919 |
||
DSB motortvogn MO 1896 indlånt 2014 |
Som et led i
motoriseringen af DSB anskaffedes i 1935 de
første to MO-vogne nr. 211 og 212 (fra 1941 nr.
511 og 552) fra B&W i København.
I årene
1935-40 leverede Frichs og Scandia i samarbejde
yderligere 47 MO-vogne nr. 261-307 (fra 1941 nr.
553-599), der alle var forsynet med to Frichs
motorer på hver 250 HK.
I perioden
1951-1958 leveredes ligeledes fra Frichs/Scandia
en serie på 90 stk (nr. 1801-1890), der afveg
fra de første ved at have indbygget varmekedel
til togopvarmning og et større rejsegodsrum.
Disse vogne havde kun 37 siddepladser mod 52/55
pladser i førkrigsvognene.
I 1960'erne
blev de fleste af førkrigsvognene ombygget og
forsynet med dampvarmekedel, og de blev da
omlitreret til MO1951-1962 samt 1973-1999.
MO-vognene har
været anvendt til fremførsel af alle togtyper
lige fra lyntog til godstog, og de ældste
MO-vogne klarede en driftperiode på næsten 50
år, inden de fra slutningen af 70'erne og frem
til 1984 blev udrangeret.
MO 1848 blev
leveret i 1954 og kørte indtil 1984, hvorefter
den blev overdraget til DSB Museumstog. |
||
Byggeår Leverandør Motor: Transmission: Effekt. Vægt: Hastighed: |
1954 Frichs/Scandia 2 stk Frichs type 6185CA, 6 cylindre Dieselelektrisk 2x250 hk 62 t 120 km/t |
||
|
|||
SJVT - Bakken 21 - 6640 Lunderskov - info@sjvt.dk - sjvt.dk |